מדד המחירים לצרכן


מדד המחירים לצרכן הוא מדד מחירים המחושב על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ובא לבדוק את השתנות המחירים של סל מוצרים ושירותים קבוע מחודש לחודש.
סלק המוצרים והשירותים המשוכללים במדד מבוסס על סקרים בנוגע להוצאות משקי הבית כמו: מזון, מוצרי חשמל, דיור, הלבשה והנעלה ועוד…


במסלולי המשכנתא ישנם מסלולים שהם צמודים למדד ובמידה ושילבתם אחד מהמסלולים האלה הם יכולים להשתנות בהתאם לעליה או ירידת המדד מדי חודש ובהתאם לכך זה יכול לשנות את ההחזר החודשי ואת העלות הכוללת.
דוגמה: אם בחודש מסוים יתרת הקרן במסלול המשכנתא הצמוד עומדת על 100,000 שקל ובאותו חודש עלה מדד המחירים לצרכן ב-1%, יתרת הקרן החדשה תעמוד על 101,000 שקל – כלומר, החוב שלנו לבנק גדל וכפועל יוצא גם ההחזר החודשי שלנו יגדל.


מדד תשומות הבניה
מדד תשומות הבניה למגורים הוא מדד המשקלל את השינויים במחירי הבניה של דירות למגורים בעקבות שינויים בעלות חומרי הגלם השונים (בטון, ברזל וכו'…) מחודש לחודש. כאשר רוכשים דירה מקבלן, מחיר הדירה מוצמד למדד תשומות הבנייה וזאת מכיוון שלוקח מספר שנים לבנות דירה והקבלן שמכר לכם דירה במחיר מסוים חשוף לשינויים בעלויות השונות.


בעצם זה שהקבלן מצמיד את מחיר הדירה למדד תשומות הבניה, הוא "מבטח" את עצמו מהשינויים בעלויות ומעביר את הסיכון אליכם כרוכשים.
מדד זה פועל בדומה למדד המחירים לצרכן, אך במקום להיות מוצמד ליתרת הקרן במשכנתא, הוא מוצמד ליתרת התשלומים שהרוכש טרם שילם לקבלן.


דוגמה: אם יתרת התשלומים שלכם לקבלן עומדת על 1,000,000 שקל, ומדד תשומות הבניה עלה ממועד ההצמדה ועד למועד התשלום ב-1%, יהיה עליכם לשלם לקבלן סכום נוסף של 10,000 שקל בעבור ההצמדה.